De Standaard, dinsdag 27/08/2019

Als kiezen je Blokkeert

Artikel Het Nieuwsblad, 20/03/2019

Artikel Het Laatste Nieuws, 13/03/2019

Keuzecoach Eva helpt je knopen doorhakken: “In deze hectische tijden is kiezen moeilijker dan ooit”

Keuzecoach Eva Teetaert (42).
 Benny Proot Keuzecoach Eva Teetaert (42).
 De Oostendse Eva Teetaert (42) is de eerste keuzecoach in Vlaanderen. Ze werkt als docent in een hogere opleiding Verpleegkunde, maar stampte ook een eigen praktijk uit de grond. Ze helpt bij studiekeuzes, keuzes binnen de loopbaan of belangrijke levensbeslissingen. “Ik maak nooit de keuze voor mensen. Ik hou hen een spiegel voor zodat ze zelf bewuster kunnen kiezen.”

Kiezen is verliezen. Vaak zijn mensen bang om de verkeerde keuze te maken. “Het vraagt soms lef”, zegt Eva Teetaert. “Het grote probleem is dat mensen niet kiezen of ongelukkig zijn met hun keuze. Ik zelf koos de verkeerde opleiding na mijn middelbaar. Ik ben voor lerares gegaan omdat ik een praktische opleiding met kinderen toen het meest zag zitten. Maar later heb ik verder agogische wetenschappen gestudeerd aan de universiteit, net omdat niemand mij een spiegel voorhield bij belangrijke beslissingen.” 

Mond-aan-mondreclame

Evastartte in oktober als keuzecoach en begeleidde ondertussen al een 20-tal mensen. “Het loopt verrassend goed. Mensen komen via mond-aan-mondreclame bij mij terecht. Het gaat vaak om leerlingen die een studiekeuze moeten maken, maar op het vlak van werk en relaties snel ik te hulp. Ik kan ook in bedrijven mensen coachen door hen veerkrachtiger te maken. Soms kan iets kleins al veel veranderen.” 

Geen therapie

Eva maakt meteen duidelijk dat ze geen therapie geeft. De meeste mensen komen voor een drietal sessies. “We gaan eerst de levenswaarden achterhalen. Wat vindt iemand belangrijk in het leven? Waar halen ze energie uit? Dan probeer ik te achterhalen wat de talenten zijn en doe ik eventueel een persoonlijkheidstest. Ik geef ook huiswerk mee om mensen te laten stilstaan bij zichzelf. Ze krijgen uiteindelijk een analyse van zo’n 20 pagina’s over zichzelf. Dat is heel confronterend, maar ik merk dat het meestal als een opluchting komt. Zo krijgen ze meer zelfvertrouwen en nemen ze makkelijker beslissingen.”

Hectische tijden

In deze hectische tijden is kiezen moeilijker dan ooit. “We hebben de illusie dat we alles kunnen doen, maar dat maakt het net moeilijker. Als jongere kan je terecht op 50 universiteiten en hogescholen. De hersenen van 17-jarigen zijn biologisch nog niet klaar om zulke grote beslissingen te nemen. Door de opties te beperken en objectief te kijken wat ze echt graag willen doen, maken ze een betere keuze voor hun toekomst.”

Alhoewel Eva nog maar enkele maanden bezig is draait de praktijk goed. Ze geeft ook lezingen, zoals donderdag 14 maart in het College.

5/01/2019 De Standaard

 

LAAT SCHOLIEREN FOCUSSEN OP HUN GOEDE PUNTEN

Heb aandacht voor de negens, niet voor de zessen

Als kinderen zich op school meer zouden kunnen specialiseren in iets wat ze graag doen, zouden we meer innovatie krijgen en minder burn-outs, stelt ontwerper Marie Van den Broeck.

 

IS INGENIEUR-ONTWERPER EN ZAAKVOERDER VAN MY ADD ON, WAARMEE ZE OPZETSTUKKEN ONTWIKKELT OM KRUKKEN EN ROLSTOELEN MOOIER EN GEBRUIKSVRIENDELIJKER TE MAKEN. ZE IS OOK MEDE-ZAAKVOERDER VAN ENTUSIA, DAT STIJLVOL ONDERGOED MAAKT VOOR MENSEN MET LICHT URINEVERLIES.

‘Als een kind op zijn rapport drie negens heeft en één zes, dan focust iedereen op die zes: dát is dan het vak waaraan dringend gewerkt moet worden. Terwijl je net met die negens aan de slag moet. Dát zijn namelijk de dingen die je liggen, waarmee je voort kunt in het leven. Stel je voor dat we kinderen in het middelbaar onderwijs meer ruimte zouden geven om zich toe te spitsen op de dingen die ze graag doen: we zouden fantastische specialisten krijgen die durven werken vanuit hun creativiteit. Dat is wat je nodig hebt voor innovatie.’

‘Maar we zouden ook minder burn-outs hebben. Want er zijn zoveel mensen die op volwassen leeftijd nog altijd niet weten wat ze graag doen, of niet weten hoe ze aan de slag kunnen met wat hen ligt. Ze geloven misschien nog altijd dat ze aan hun zesje moeten werken. Zo raak je uitgeblust.’

‘Anderzijds ken ik ook heel overtuigende ondernemers die hun school niet hebben afgemaakt omdat ze er hun draai niet vonden. Het zijn ontegensprekelijk creatieve mensen, maar ze konden met die creativiteit niets doen op school. Dat is toch moeilijk te aanvaarden.’

Breed eerste jaar

‘Fantastische specialisten durven te werken vanuit hun creativiteit. Dat is wat je nodig hebt voor innovatie’

‘Mijn voorstel is om kinderen in hun eerste jaar middelbaar met de meest uiteenlopende disciplines en ambachten te laten kennismaken, zodat ze vanaf het tweede jaar een specialisatie kunnen kiezen die veel meer toegespitst is dan de richtingen die het middelbaar onderwijs nu biedt. Het aanbod in dat eerste jaar moet zo breed zijn, dat ieder kind iets kan vinden wat zijn creativiteit aanwakkert. Scholen zouden daarvoor kunnen werken met gastdocenten, leerkrachten die van school naar school reizen. Ook het Finse onderwijssysteem is inspirerend: kinderen moeten daar meer in groepjes aan projecten werken en krijgen de ruimte om binnen die groepjes het werk te verdelen volgens eenieders interesse.’

‘Ik heb al gemerkt dat het weinig oplevert als je op beleidsniveau gaat aankloppen met zo’n nieuw onderwijsidee. Maar ik denk dat ik het wel al op kleine schaal zou kunnen ontwikkelen. Onderzoek doen naar inspirerende initiatieven, kijken wat er al ontwikkeld is, samenzitten met interessante mensen die ook verandering willen – met leerkrachten natuurlijk ook. In grote lijnen is het niet zo verschillend van een ander designproces.’ (kdo)

 

 

 

 

14/11/2018, De Standaard:

 

Laat studenten bezinnen, voor ze eraan beginnen - René Vermeir

Een bacheloropleiding omvat honderdtachtig studiepunten die in principe worden behaald in drie studiejaren, maar dat blijkt een erg theoretische norm te zijn. Aan de Vlaamse universiteiten slaagt gemiddeld 30 procent van de studenten in deze doelstelling. Velen doen er vier of vijf jaar over. Iets meer dan een derde van de nieuw ingeschreven studenten verlaat de universiteit zonder diploma. Die resultaten geven aan dat de huidige vormen van studieoriëntering tekortschieten. Ongelukkige keuzes resulteren in verloren tijd en energie, zowel voor de betrokken studenten als voor de universiteit en haar medewerkers.  Volledige artikel

 

 

 

12/11/2018, De Standaard:

 

Opleiding van drie jaar duurt langer dan vijf jaar

12/11/2018 om 09:10 door Tom Le Bacq

 

 

Amper de helft van alle studenten haalt nog binnen de vijf jaar zijn bachelordiploma. En dat ­cijfer daalt aan elke universiteit. 'Te veel studenten verteren de overgang uit het middelbaar slecht en vinden maar moeilijk een juiste studierichting.'

Volledige artikel